Irodalomjegyzék

Kommunikáció, tömegkommunikáció

Berger, P. L. - Luckmann, T.: A valóság társadalmi felépítése. Tudásszociológiai értekezés. Budapest: Jószöveg, 1998.

Castells, M.: Az új média és a tömegközönség diverzifikációja. In: Angelusz R. - Tardos R. - Terestyéni T. (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Budapest: Gondolat, 2007. pp. 950-955.

Császi Lajos: A média rítusai: ceremóniák és tabloidok. In: Császi: A média rítusai. Budapest, 2002, MTA - ELTE - Osiris, 86-108.

Gerbner, G.: A média rejtett üzenete, Budapest: Osiris - MTA - ELTE, 2000.

Gripsrud, J.: Médiakultúra, médiatársadalom. Budapest: Új Mandátum, 2007.

McQuail, D.: A tömegkommunikáció elmélete. Budapest: Osiris, 2003.

Művészetszociológia

Becker, H. S. (1982) Art Worlds. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press.

Benjamin, W.: A műalkotás technikai sokszorosíthatósága korszakában. In: Kommentár és prófécia. Bp.: Gondolat, 1969. 301-375.

Bourdieu, P.: A művészet szabályai, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, Budapest, 2013.

Bourdieu, P.: A legitimitások hierarchiája, in: Pierre Bourdieu: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése, Gondolat, 1978. 129-135.

Bourdieu, P.: Különbségek és megkülönböztetések, in: Pierre Bourdieu: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése, Gondolat, 1978. 136-150.

Bourdieu, P.: Alapelvek a kulturális alkotások szociológiájához, in: Wessely Anna (szerk.): A kultúra szociológiája, Budapest: Osiris, 1998, 174-185.

Danto, Arthur C.: A Művészetvilág. In: Enigma, 1994/4, 41-52.

Debord, G.: A spektákulum társadalma. Balassi- BAE Tartóshullám, Bp., 2006

Gans, H. J.: Magaskultúra és népszerű kultúra, in: Wessely A. (szerk.): A kultúra szociológiája. Osiris, Bp., 1998 (2003), 114-149.

Griff, M.: Hogyan toborzódnak a művészek, és hogyan nőnek bele szerepükbe? In: Józsa P. (szerk.): Művészetszociológia. KJK, Bp.,1978, 147-160.

Greenberg, C.: Avantgarde és giccs. In: Józsa P. (szerk.): Művészetszociológia. KJK, Bp.,1978, 93-103.

Filmelemzés, filmnyelv

A mozgókép szemiotikája (Hoppál M és Szekfű A. (szerk.) Budapest: MRT TK. 1974.

Bíró Yvette: A hetedik művészet. (A film formanyelve. A film drámaisága.) Budapest, Osiris, 1998

Bordwell, David: Elbeszélés a játékfilmben. Budapest, 1996: 41-75. [3. és 4. fejezet]

Bordwell, David:A klasszikus elbeszélésmód: In: A kortárs filmelmélet útjai. Szöveggyűjtemény. Palatinus 2004. 182-228.

Bazin, André: Mi a film? Budapest, Osiris: 7-43.

Casetti, Francesco : Filmelméletek 1945-1990. Budapest, Osiris, 1998: 9-75.[1-4. fejezet], 89-104. [6-7. fejezet], 126-166. [9-10. Fejezet]

Doane, Mary Ann : A film hangja: test és tér artikulációja. https://apertura.hu/2006/tavasz/doane/

Hartai László, Muhi Klára: Mozgóképkultúra és médiaismeret. Budapest, Korona Kiadó, 1998.

Király Jenő: A film szimbolikája

https://mek.oszk.hu/14800/14807/pdf/14807_2.pdf

Kovács András Bálint: Mozgóképelemzés, Palatinus, 2009.

Kovács András Bálint: Film és elbeszélés. Budapest: Korona kiadó.1997

(https://film.elte.hu/wp-content/uploads/2013/08/Kov%C3%A1cs-Andr%C3%A1s-B%C3%A1lint-Film-%C3%A9s-elbesz%C3%A9l%C3%A9s-Budapest-Korona-kiad%C3%B3-1997.pdf

Kovács András Bálint: Film és elbeszélés. In: A film szerint a világ. Budapest, Palatinus, 2002. 7-85.

Lotman, J. M.: Filmszemiotika és filmesztétika. Budapest, Gondolat, 1977: 128-139. [11. fejezet:

Metz, Christian : Szubjektív beállítás, szubjektív hang: a "nézőpont" kérdése. Filmkultúra 1991/1. 4-16.

Monaco, James : How to Read a Film. New York-Oxford, Oxford University Press, 2000 (1-5. fejezet)

Mulvey, Laura: A vizuális élvezet és az elbeszélő film. In: A kortárs filmelmélet útjai.
Szöveggyűjtemény. Palatinus 2004. 249-267.

OFI Tudástár, filmértelmezés (3. rész)

https://www.ofi.hu/tudastar/iii-film/iii-film-filmertelmezes-090617

Pethő Ágnes: Múzsák tükre. Az intermedialitás és az önreflexió poétikája a filmben. Csíkszereda, Pro-Print Kiadó, 2003: 75-85., 295-309.

Sulinet: Kommunikáció felvételi (Film rész)

https://www.sulinet.hu/tovabbtan/felveteli/2001/temkommun.html

Szabó Gábor: Filmeskönyv. Hogyan kommunikál a film? Ab Ovo, 2002.

Szemiotikai problémák és a modern filmművészet útjai.

Tanulmányok a filmszociológia problémaköréhez. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet és Archívum, 1971.

Dai Vaughan: A kétértelműség esztétikája. https://uj.apertura.hu/2014/tavasz/vaughan-a-ketertelmuseg-esztetikaja/

Történeti dokumentumfilmek

https://uj.apertura.hu/2015/osz/murai-szembesites-tortenelmi-dokumentumfilmek-a-rendszervaltozas-eveiben/

Whittock,Trevor: Nyelv, metafora és a filmkép. Filmspirál 9. 1997/4. 47-73., Filmspirál 11. 1998/1. 70-97.

Gender a filmben

Feminizmus és filmelmélet - bibliográfia

https://metropolis.org.hu/?pid=16&aid=147

Vincze Teréz: Feminizmus és filmelmélet

https://metropolis.org.hu/?pid=16&aid=113

Film és test:

https://metropolis.org.hu/?pid=16&aid=491

Magyar film

Varga Balázs: A kortárs magyar film mint kutatási probléma[1]

https://metropolis.org.hu/?pid=16&aid=430

A magyar film három évtizede. Budapest: MOKÉP, 1978.

Nemeskürty István: A magyar film története. Budapest: Gondolat, 1965.

Nemeskürty István: Magyar film, 1939 - 1944. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet és Archivum,1980.

Nemes Károly - Papp Sándor: A magyar film 1945 - 1956 között. Magyar Filmtudományi Intézet és Archivum,1980.

Szilágyi Gábor: A mai magyar társadalom filmen 1957 - 1972. Magyar Filmtudományi Intézet és Archivum,1977..

Film és irodalom

Györffy Miklós: Párhuzamok és kereszteződések. A magyar irodalom és a film kapcsolatai a hatvanas és hetvenes években, in uő: A tízedik évtized. Palatinus - Magyar Nemzeti Filmarchívum, Budapest, 2001, 172-204.

Kalmár Melinda: Ennivaló és hozomány. Magvető, Budapest, 1998.

Kulcsár Szabó Ernő: A magyar irodalom története 1945-1991. Argumentum, Budapest, 19952 .

Standeisky Éva: Gúzsba kötve. A kulturális elit és a hatalom. 1956-os Intézet - Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, Budapest, 2005. Látleletek a Kádár-korszakból c. fejezet, 229-329.

Szilágyi Ákos: A film elszakadása. Filmvilág 1985/8.

Varga Balázs: Párbeszédek kora. A hatvanas évek magyar filmje. In: Rainer M. János (szerk.): "Hatvanas évek" Magyarországon. 56-os Intézet, Budapest, 2004. 427-446

A film mint forrás:

LÉNÁRT ANDRÁS: A film mint történeti forrás. Szakirodalom mappába feltöltve, teljes

Film és emlékezet

Győri Zsolt: Diskurzus, hatalom és ellenállás a késő Kádár-kor filmszociográfiáiban.

https://uj.apertura.hu/2013/tavasz/gyori_diskurzus-hatalom-es-ellenallas-a-keso-kadar-kor-filmszociografiaiban/

Udvarnoky Virág: Történelem és emlékezet dokumentumfilmben. Hortobágy, Kistarcsa, Recsk, https://metropolis.org.hu/?aid=94&pid=16

Diszkurzuselemzés

Antal László: A tartalomelemzés alapjai. Gyorsuló idő, Budapest: Magvető, 1976.

Barthes, Roland: A kép retorikája Filmkultúra, 26. évf., 1990, 64-72.

Carver, Terell (2004): Diskurzuselemzés és a "nyelvi fordulat". Politikatudományi Szemle, 4, 143-148.

Dijk, Teun A. van - Kintsch, Walter (1990 [1983]): A stratégiai beszédfeldolgozás modellje felé. In Síklaki István (szerk.): A szóbeli befolyásolás alapjai. I.kötet. Budapest: Tankönyvkiadó, 14-34.

Dijk, Teun A. van (ed.) (1985): Handbook of Discourse Analyses. I-IV. kötet. London: Academic Press.

Dijk, Teun A. van (2000 [1993]): A kritikai diskurzuselemzés elvei. Fordította Kriza Borbála. In: Szabó Márton - Kiss Balázs - Boda Zsolt (szerk.): Szövegváltozatok a politikára: Nyelv, szimbólum, retorika, diskurzus. Tankönyvkiadó-Universitas, 442-477.

Eemeren, van F.H. - Grootendorst, R. - Kruiger, T.: Az alapvető argumentációs modell. In: Síklaki I. (szerk.): A szóbeli befolyásolás alapjai I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1995. pp. 228-267. vagy Szóbeli befolyásolás I-II. Budapest: Typotex, 2008.

Margitay T., Az érvelés mestersége. (2., javított kiadás) Budapest: Typotex. 2007.

Fairclough, Norman (1992): Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.

Foucault, Michel (1998 [1971]): A diskurzus rendje. In: Foucault, Michel: A fantasztikus könyvtár. Vál. és ford. Romhányi Török Gábor. Budapest, Pallas Stúdió - Attraktor Kft., 50-74.

Foucault, Michel (2000c): Mi a szerző? (ford. Erős Ferenc és Kicsák Lóránt) In: Foucault, Michel: Nyelv a végtelenhez. Tanulmányok, előadások, beszélgetések. Szerk. Sutyák Tibor, Debrecen, Latin Betűk Alapítvány, 119-145.

Foucault, Michel (2001 [1969]): A tudás archeológiája. Ford. Perczel István, Budapest, Atlantisz.

Geertz, Clifford (1994b): Elmosódott műfajok: A társadalmi gondolkodás átalakulása (ford. Kovács Éva) In: uő: Az értelmezés hatalma. Budapest, Századvég Kiadó, 268-285.

Geertz, Clifford (1994c): Sűrű leírás. Út a kultúra értelmező elméletéhez (ford. Berényi Gábor). In: uő: Az értelmezés hatalma. Budapest, Századvég Kiadó, 170-199.

Koselleck, Reinhart (2003): Elmúlt jövő. A történeti idők szemantikája. Ford. Hidas Zoltán és Szabó Márton, Budapest, Atlantisz Könyvkiadó, 430.

Kvalitatív módszerek az empirikus társadalom- és kultúrakutatásban. [online forrás]

https://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/index.php?option=com_tanelem&task=all&id_tananyag=53

Ricoeur, Paul (1999a): Mi a szöveg? (ford. Jeney Éva). In: uő: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Budapest, Osiris Kiadó, 9-33.

Ricoeur, Paul (1999b): Struktúra és hermeneutika (ford. Vajda András) In: uő: Válogatott irodalomelméleti tanulmányok. Szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Osiris Kiadó, Budapest, 34-70.

Ricoeur, Paul (2002): A szöveg mint modell: a hermeneutikai megértés (ford. Szabó Márton). Szociológiai Figyelő, 1-2., 60-76. 

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el